logo
foto z inscenace

Božena Němcová, Jakub Čermák, Barbora Jandová

Tajemství, šílenství, podivnost, láska (Ženy Boženy Němcové)

987. premiéra: 28. listopadu 2020

   

režie Jakub Čermák j. h.

dramaturgie Barbora Jandová

výprava Martina Zwyrtek j. h.

hudba Adam Kratochvíl

představení řídí a napovídá Eliška Matzkeová

   

malá scéna

„Jsem Karla. Nebudeme si namlouvat, že holčičí tajemství nejsou často pěkný kraviny. Kterou holku ze třídy tenhle měsíc nesnášíme. Kterýho kluka tenhle týden milujeme. A nebo kolik dnes vážíme. Ale nebudeme si ani namlouvat, že holčičí tajemství často vůbec žádný kraviny nejsou. Kterej z učitelů se nám otevřeně posmívá a deptá nás tenhle měsíc. Která z nevinnejch poznámek, co řekla kamarádka, nás trápí tenhle týden. Kterou část našeho vlastního těla nenávidíme dnes. Kdybych řekla, že se mě týkají všechny tyhle tajemství, už by to nebylo tajemství. Ale tajemství můžeme s někým sdílet, třeba s Hanou. Říká se nám spolčata, protože jsme všude spolu.“

Karla

náhled plakátu Za čtyřmi magickými slovy Tajemství, šílenství, podivnost, láska se ukrývají čtyři příběhy mladých hrdinek z povídek Boženy Němcové. Tajemství probouzí dívka Karla ze stejnojmenné povídky, šílenství propadne jedna z nejznámějších a nejmilejších autorčiných hrdinek Viktorka, podivnost je přičítána další známé dívce Divé Báře a ve znamení lásky se odehrává skvělá romantická povídka Sestry. Kvartet čtyř povídek a čtyř hlavních témat dotváří jedinečná básnická próza Čtyři doby, která je určujícím dílem a tématem pro samotnou spisovatelku Boženu Němcovou a současně také pro jednu z hlavních postav našeho představení.

Režisér Jakub Čermák, šéf uměleckého gangu Depresivní děti touží po penězích a dramaturg pražské kulturní scény Venuše ve Švehlovce, nazkoušel v loňské sezóně na malé scéně Horáckého divadla úspěšnou dramatizaci Goetheho klasického románu Utrpení mladého Werthera, která se setkala s nebývalým zájmem u odborné kritiky i široké divácké veřejnosti. Také tentokrát bude Jakub Čermák se sobě vlastní empatií, nekompromisností i humorem ohledávat a zkoumat živost, palčivost a přitažlivost dalšího z témat „maturitního kánonu“.

V jeho svébytné divadelní adaptaci, kterou napsal na motivy povídek Boženy Němcové ve spolupráci s dramaturgyní HDJ Barborou Jandovou, se divák ocitne v současné školní instituci, která nese jméno slavné spisovatelky. Jako všude, i tady se studentky musí vyrovnat nejen se školou a školními povinnostmi, ale především se sebou, se svými vztahy, láskami, hledáním, přátelstvím, opuštěností, zmatkem, (sebe)přijetím atd. Nechme se překvapit, jestli se příběhy mladých hrdinek (Karly, Viktorky, Báry, Hedviky), tedy jejich vrstevnic z povinné školní četby, mohou dotknout a propojit s jejich vlastními pocity a problémy...

VRÁTIT SE ZPĚT